Anmeldelse af Sigurds danmarkshistorie
D. 10. maj 2017
D. 10. maj 2017
Sigurds danmarkshistorie er et fantastisk stort projekt med den børnevenlige Sigurd Barrett i førersædet. Han er blandt andet kendt fra børneudsendelsen ”Sigurds bjørnetime”, diverse musikalske projekter, og andre fortæller-projekter som ”Sigurd fortæller om de nordiske guder”. Sammen med Politikkens Forlag, Foreningen af lærere i historie og samfundsfag, Nationalmuseet, DR og mange andre partnere, har han så nu også skabt et meget omfattende projekt over danmarkshistorien.
Formålet med dette enorme projekt, er gennemsyret i alle dets produkter, og kan samles op i dette citat fra projektets hjemmeside: ”Ethvert folk er gjort af de historier, som fortælles, og vi må ikke blive historieløse.” Der lægges utrolig meget vægt på hvor identitetsskabende det er at kende sin fortid, og hvor vigtigt det er at vi ved hvad vi er rundet af via den historie, som jo til dels stadig udspiller sig i dag. Og vigtigheden bliver jo bestemt ikke mindre af det nærmest daglige møde med andre kulturer; både fysisk og digitalt.
Foruden den identitetsmæssige gren i projektet, må vi endelig ikke glemme uddannelsespotentialet for både børn og voksne. Danmarkshistorien er blevet et virkelig populært emne i 2017 med diverse projekter og tv-udsendelser, hvor Sigurds danmarkshistorie selvfølgelig også byder ind – og det er endda i form af mange forskellige materialer, plus at det er formidlet så interessant, at både børn, unge og voksne får noget ud af det.
Rent emnemæssigt skal det lige nævnes, hvor godt det er at de måske mere tabubelagte emner som mord og begravelse også tages op, på lige fod med sejre og alt det andet – de er jo alle sammen en del af vores historie.
Der er en meget tydelig rød tråd igennem hele Sigurds danmarkshistorie i form af skrivestil og fortællestil, det beskrevne formål, og så selvfølgelig også layoutet. Layoutet er først og fremmest de visuelle opbygninger af produkterne, som generelt er helt igennem fantastiske med et utrolig højt niveau af læsevenlighed og brugervenlighed. Alle produkterne er lette at bruge og få overblik over, og alle sider er stillet flot op med oversigter, kasser og løbende overskrifter. Enhver der åbner en bog har lyst til at finde ud af hvad siderne indeholder.
Derudover dækker ordet layout selvfølgelig også over de farverige og humoristiske billeder. Alle illustrationer i hele produktserien – omkring 250 tegninger i alt – er tegnet af Jeanette Brandt, som også tidligere har arbejdet med andre af Sigurd Barretts projekter. Tegningerne har efter min mening den helt rigtige stemning af et børneunivers, men også med lidt skjult voksenhumor her og der – et perfekt match til den stemning Sigurd Barrett også selv skaber med sine ord.
Her på siden kan I læse mine anmeldelser af følgende produkter:
Jeg har modtaget anmeldereksemplarer af alle de beskrevne materialer, og jeg vil her anmelde dem enkeltvis ud fra min talepædagogiske og faglige erfaring og viden.
Jeg tror godt at jeg kan tillade mig at sige, at dobbeltbogen Sigurd fortæller danmarkshistorie – som er skrevet af Sigurd Barrett, og udgivet af Politikkens Forlag i 2016 – er hovedkernen i den store produktserie. I stort set alle andre materialer i produktserien man får fat i, giver det mening at kigge tilbage i dobbeltbindsværket for at fortælle historierne færdige om eksempelvis Tordenskjold og H.C. Andersen. Hvert enkelt produkt fungerer selvstændigt, men med bøgerne i hånden også, er det som om det hele bliver samlet.
Bøgerne er inddelt i kapitler som hver fortæller en interessant historie for sin tid – eksempelvis Egtvedpigen fra bronzealderen og barbiedukker fra koldkrigstiden. Og det er netop historierne som har været vigtige at fortælle for Sigurd Barrett, som han også selv skriver det i sit forord til bogen. Det er jo ikke kun den korrekt skildrede historie som har gjort os til dem vi er i dag, men også alle myterne og de mere fantastiske historier. Og da bogen ikke har til formål at være en fyldestgørende eller videnskabelig gennemgang af danmarkshistorien, har man også visse friheder til få alle de gode historier med.
Generelt synes jeg at Sigurd Barrett har formået at skildre mellem hvad der er gode historier og hvad der er videnskabeligt sandt, så læserne ikke er i tvivl. Et kendetegn hele vejen igennem bøgerne er blandt andet de mange replikker.
”Hvad er det for nogen mærkelige fiduser?” spurgte pigen og gjorde store øjne.
”Det hedder en lur!” svarede bronzestøberen.
Sigurd fortæller danmarkshistorie (2016), s. 58
Det er muligt at det var sådan samtalen udspillede sig tilbage i 1100 f.kr., men det er nu tvivlsomt – og hvor skulle vi også vide det fra i dag?! Så på den ene side er det jo voldsomt misvisende at replikkerne står i bogen som den ærlige sandhed, men på den anden side må vores sunde fornuft jo også fortælle os at det et værktøj til levendegørelse af historien. Og hans valg med at skildre facts med lidt kunstnerisk frihed står jo tydeligt beskrevet i forordet, så vi ved jo hvad vi har kastet os ud i når vi læser hans godt fortalte historier om Danmark.
Et virkelig interessant valg i bøgernes opdeling er, at de er kronologiske, men ikke hundrede procent. Det vil sige at hele historien starter i istiden, og vi slutter af med vores egen tid, og faktisk også lidt ud i fremtiden, men der er masser af årstalsoverlap imellem de emneinddelte kapitler. Eksempelvis beskrives Københavns bombardement fra 1795 til 1819 i kapitel 23, efterfulgt af kapitel 24, hvor guldalderen i Danmark beskrives, som jo gik fra 1800-1850. Disse overlap er nu ikke noget problem, for det er jo sådan historien er, og ved at emneinddele i stedet for at årstalsinddele, skabes der en forståelse af den enkelte opfindelse, personlighed eller begivenhed hos læseren. Tidsaldrene er bestemt ikke glemt, men er i stedet flettet ind på siderne, som konstant holder os opdateret på hvilket årstal vi nu bevæger os rundt i.
Det er meget tydeligt at bøgerne ikke kun er skabt for at fortælle gode historier, men også for at læserne skal erhverve sig ny viden – men er de bedste historier ikke også dem vi kan lære noget af?! Læringen finder sted både ved de løbende årstal i marginen, fremhævede ord, løbende overskrifter, og sørme også en lille oversigt i slutningen af hvert kapitel, hvor de vigtigste pointer fra kapitlet samles op. Og så er der til sidst oven i købet en lille ”vidste du at…”-boks, som fortæller noget relevant i forhold til kapitlet.
Alle de nævnte punkter som kan fremme læring, er i den grad også med til at øge motivationen for at læse videre. Teksterne er utrolig let tilgængelige og læsevenlige, og hele tiden spændende med alle disse grafiske finurligheder og illustrationer. Derfor er det faktisk også en god bog for de nye læsere at arbejde med.
Jeg har fået fornøjelsen af at lytte til lydbogen via det medfølgende link og rabatkode i min udgave. For at få bogen skulle jeg oprette en Riidr-profil, hvilket var meget nemt med den viste vejledning. Derudover viste vejledningen mig også en anden bonus, nemlig at jeg kunne hente appen ”Politiken Books”.
Rent praktisk fungerer lydbogen upåklageligt. Først og fremmest gør appen “Politiken Books” det muligt at lytte til bogen stort set alle steder, og appen husker i øvrigt også hvor man nåede til sidste gang. Derudover er lydbogen (selvfølgelig) inddelt i kapitler, og følger generelt bøgerne helt tæt. På den måde kan du lytte til lydbogen og stadig få det hele med fra bogen, eller du kan lytte til lydbogen samtidig med at du følger med i bogen. Det er en udmærket teknik for både nye eller langsomme læsere. Der er dog en enkelt bonus i bogen som ikke er kommet med i lydbogen; nemlig oversigten efter hvert kapitel. Oversigten indeholder hovedpointer fra kapitlet, forslag til hvad du kan se i virkeligheden af relevante museer og en “vidste du at…”-boks. Der er dog enkelte kapitler som gemmer på en lille bonus her og der. Prøv eksempelvis at lytte til kapitel 7.
Lydbogen er en sand fornøjelse! For det første er Sigurd Barrett en herlig oplæser med en god stemme, en dejlig ro og en fantastisk indlevelsesevne, som blandt andet kom til udtryk med individuelle stemmer til alle replikker, samt små lydeffekter lavet med værktøjer, hænder og munden. Det vil sige at ingen bue og pil, vandsprøjt eller vilde køretøjer får lov til at gå stille hen, og der er nu bare noget helt fantastisk over en mand som elsker historierne så højt, at de altså skal fortælles med alle midler som man har til rådighed. Det er dybt professionelt og enormt underholdende på samme tid – for både børn og voksne.
I bogen medfulgte der også en dobbelt cd, som indeholder 42 sange. Sangene er dejligt kronologisk bygget op, hvor vi starter med introsangen, hvorefter vi bevæger os igennem tiden i form af forskellige personligheder, begivenheder og de konkrete tidsaldre, for til sidst at slutte af med et brag af en afslutningssang.
Og hele vejen igennem bliver vi guidet af Sigurd Barrett, som fortæller os en kort historie om hvorfor vi skal høre netop den kommende sang, i det kronologiske forløb som udspiller sig – alt sammen selvfølgelig i rød tråd med dobbeltbindsværket.
Den løbende fortælling gør cd’en til så meget mere end bare musik, da det samtidig også er en ultra kort og levende udgave af bogen. Dog er der en lille finurlighed med netop de små fortællinger. Jeg finder det yderst mystisk at fortællingen om Neandertalerne ikke er i samme nummer som sangen om Neandertalerne – i stedet følger fortællingen om stenalderfolket efter sangen om Neandertalerne. Det er ikke noget man bemærker hvis man lytter begge cd’er igennem fra ende til anden – hvilket jeg klart vil anbefale at man gør – men det slår mig som bemærkelsesværdigt, at fortælling og sang ikke sammenknyttet i samme nummer.
Jeg har altid vidst at Sigurd Barrett laver rigtig meget musik, men jeg må indrømme at jeg aldrig havde troet at han var så dygtig, som han tydeligt viser sig at være på cd’erne. For det første er der tale om 42 helt igennem unikke sange, som ikke bare præsenterer 42 individuelle emner, men også 42 individuelle stemninger, som passer rigtig godt til tidsalderen, personen eller begivenheden. Der er visse musiske valg som er virkelig overraskende – som Hammershus blues – men det er jo også noget af det som gør det hele så spændende at lytte til. For det andet er sangene både underholdende og ørehængende, og med brug af simple og gentagende omkvæd – og i øvrigt også fantastiske rim – er sangene også rimeligt nemme at få fat på for børnene. Til sidst skal nævnes at der heller ikke er sparet på instrumenter og diverse kor, så det er virkelig en helhedsoplevelse.
Af absolutte højdepunkter er jeg lige nød til at nævne
Noget af det første jeg tjekker når jeg får en ny bog i hænderne, er altid de sidste sider, for det er her alle godbidderne gemmes. Det kan være anekdoter, eftertekster eller en beskrivelse af forfatteren.
I Sigurd fortæller danmarkshistorie gemmer de sidste sider på et fyldestgørende register over den enkelte bog, en liste over henholdsvis steder og personer man kan finde i den konkrete bog, samt kongerækken. I bind 2 er der derudover også en liste over de involverede fagkonsulenter, og en liste med mennesker som skal have tak for arbejdet, samt lidt indblik i andre materialer af Sigurd Barrett.
Disse sider er virkelig gode til opslag i bøgerne, og selvom de indeholder rigtig mange informationer, kunne jeg godt have brugt en oversigt over de forskellige tidsaldre. Det var dejligt at få kongerækken, men det kunne have været skønt med tidsaldrene også, så man i selve bogen kunne få et overblik over historiens gang. Den kan man dog til dels finde i tablet-spillet, som i øvrigt er et helt fantastisk supplement til bøgerne. Læs mere om min anmeldelse af tablet-spillet længere nede på siden.
Sigurd fortæller danmarkshistorie kan købes her, og koster 400kr. uden cd, og 500kr. med cd.
Elevbog 3.-4. klasse og Lærervejledning
Undervisningsmaterialet består af en hardback elevbog til 3.-4. klasse i farver, samt en paperback med lærervejledning i sort/hvid. Begge dele tager udgangspunkt i dobbeltbindsbogen Sigurd fortæller danmarkshistoriesom skrevet af Sigurd Barrett, men kan altså også fungere selvstændigt som undervisningsmateriale. Elevbogen og vejledningen er skrevet af Dennis Hornhave Jacobsen og Rasmus Welling, og er udgivet af Forlaget Klim.
Materialet er bygget op omkring målbeskrivelsen for de enkelte klassetrin. Så når du har arbejdet dig vej igennem henholdsvis kapitel 1 og 2 i 3. klasse og kapitel 3-5 i 4. klasse, har eleverne altså arbejdet med samtlige trinmål inden for historieundervisningen på de pågældende klassetrin.
Og det bliver alt andet end kedeligt! Eleverne kommer blandt andet til at arbejde med hvordan man finder viden om fortiden i mange forskellige kilder og at forholde sig kritisk til sine kilder, hvordan tingene hænger sammen, altså kronologi og sammenhæng, og hvordan vi kan bruge alt det i dag.
Her er det også interessant at bemærke, at man i bogen ikke har valgt at arbejde kronologisk i forhold til årstallene for de enkelte opfindelser eller begivenheder. I stedet har man valgt at inddele bogen i tematikker:
Årstallene bruges selvfølgelig stadig igennem hele bogen, så for hvert tema forholder man sig selvfølgelig til den kronologiske udvikling, men altså inden for emnet. Det er en meget interessant og effektiv måde at arbejde med historien på, for nu skal eleverne altså ikke kun forholde sig til udviklingen af historien i tal, men udviklingen inden for udvalgte og interessante emner. Det bliver altså langt mere konkret og nærværende for eleven.
Jeg er personligt stor fan af visualisering, især med så stort et emne som vores egen fortid. Jeg ville i undervisningen derfor gerne supplere op med en tidslinje over alle de historiske tider – eksempelvis i form af en planche – som man så hele tiden kan forholde sig til på vej igennem undervisningen. Jeg finder inddelingen i emner frem for tidsperiode meget interessant og didaktisk har det sine klare fordele, men ved hele tiden at plotte emnerne og dertil knyttede årstal ind i en samlet oversigt over tidsperioderne, vil det kun skabe en mere dybdegående forståelse for fortiden og den kronologiske udvikling. Det har man til dels løst ved at kombinere undervisningen med tablet-spillet, hvor der oven i købet er udviklet en lærervejledning til. Læs mere om det længere nede på siden.
Gennemgangen foregår ikke kun ved hjælp af læsning af bogen og gennemgang på tavlen. Nej, hele materialet er bygget op af forskellige didaktiske værktøjer, så der inddrages både selvstændigt- og pararbejde, gruppearbejde og sammen i hele klassen, samt brug af skoletube (via Unilogin) med dertilhørende billedkanal, skabelonkanal og mediatekkanal. Derudover er der også konstante forslag til hvilke steder man kan besøge ude i Danmark for at lære mere om emnerne.
Forfatterne skriver selv at formålet hermed har været at ”…historie er oplevet og netop derfor skal (gen)opleves”. Og som lærer guides du hele tiden igennem muligheder for hvordan alle disse herlige muligheder kan kombineres og bruges til diverse formål, så alle eleverne får noget ud af undervisningen, og oven i købet får lyst til at lære. Dertil kommer også den indbyggede tilgang til hele tiden at knytte det lærte til elevernes egen hverdag. Det gør det gennemarbejdede mere nærværende, forståeligt og faktisk også nemmere at huske.
Når man sidder med bogen i hænderne, så er noget af de første der springer én i øjnene den fantastiske layout. Der er hele tiden oversigter over hvad formålet med kapitlerne er, faktabokse, spændende billeder, overskuelige og lærerige tekster, samt interessante små refleksionsspørgsmål, som i bogen kaldes professorspørgsmål. Som eksempel kan nævnes
”Hvad betyder det egentlig at noget er historisk?”
Og selvfølgelig ikoner der fortæller noget om hvordan de nye informationer skal gennemarbejdes, så man opnår bedre forståelse og viden inden for det enkelte emne – alt sammen tilpasset det konkrete niveau i 3. og 4. klasse. Og som en bonus, så er alle disse punkter oven i købet bygget op på samme måde i alle kapitlerne, så det er let og overskueligt at gå til for både lærer og elev.
Til at supplere de for produktserien karakteristiske billeder af Jeanette Brandt, er der igennem hele bogen relevante billeder fra historiske skrifter, mindesmærker og meget andet. De er indsamlet via et tæt samarbejde med blandt andre FALIHOS, Politikkens Forlag, Museerne i Fredericia, Danmarks Jernbanemuseum, og mange mange flere. Det er altså et utrolig seriøst materiale, som i højeste kvalitet formår at kombinere den relevante læring for de konkrete folkeskoleniveauer med didaktiske værktøjer som gør læringen underholdende og dermed også motiverende.
Foruden elevbogen og lærervejledningen har man også mulighed for at inddrage andre materialer fra produktserien i undervisningen, som aktivitetsbogen, det allerede nævnte dobbeltbindsværk, brætspillet, musik, det nævnte tablet-spil, og filmserien som vises på DRs Ramasjang.
Ved at benytte sig af så mange forskellige læringsplatforme er det nærmest sikret, at uanset hvilke læringsstile de mange elever har, så vil man her ramme dem så bredt og intensivt, at alle får noget ud af det. Det er voldsomt imponerende hvor bredt det samlede materiale strækker sig, og oven i købet holdt i så høj faglig kvalitet. Så hvis det bruges rigtigt, sikrer man at alle elever får noget helt fantastisk ud af det.
Disse mange forskellige materialer lægger også op til utrolig stor tværfaglighed med blandt andet kristendomsundervisningen, dansk og billedkunst. Jeg håber virkelig at mange vil udnytte denne mulighed, så eleverne får lov til at mærke at de mange introducerede fag ikke kun arbejder alene, men også sammen.
Undervisningsmaterialet har min største anbefaling! Det er gennemarbejdet og gennemtænkt i både tekster, billeder og opgaver. Eleverne vil efter endt undervisning stå tilbage ikke bare med en bedre forståelse og viden generelt om de enkelte historiske emner, men også langt bedre rustet til den videre læring med fagbegreber og kildeforståelse i rygsækken. Og selvom der ligger en klar didaktisk tankegang bag hele materialet, så er friheden bestemt ikke blevet fjernet. Lærerne har stadig rig mulighed for tilpasning til den konkrete klasse, supplering med andre materialer, og selvfølgelig også generel undervisningsdifferentiering. Jeg håber at mange historielærere vil få mulighed for at prøve materialet af på egen hånd!
Til sidst vil jeg også gerne lige nævne, at lærervejledningen gemmer på en enkelte bonus mere: Nemlig forslag til hvordan materialet også kan bruges som inspiration til undervisningen i 5.-9. klasse.
Sigurds danmarkshistorie – 42 aktiviteter du selv kan lave
I forbindelse med det ovenfor beskrevne undervisningsmateriale, fik jeg også aktivitetsbogen i hænderne, som også er udgivet af Forlag Klim. Den består af 42 aktiviteter som man selv kan kaste sig ud i, i forskellige sværhedsgrader. Alle aktiviteterne er sat op i kronologisk rækkefølge, og der er en lille beskrivelse til at forklare den historiske kontekst aktiviteten passer ind i.
Den enkelte aktivitet er detaljeret beskrevet, og kan typisk laves ved hjælp af almindelige husholdningsredskaber. Der er dog nogle aktiviteter hvor man højst sandsynligt lige skal købe lidt ind forinden, men selv der er det nemt at skaffe de sidste ingredienser, hvilket jo gør det langt mere realistisk at få lavet nogle af de spændende udfordringer.
Ved hver enkelt beskrivelse er det dejligt at ”Det skal I bruge”-listen er så detaljeret, at der oven i købet også står hvis man eksempelvis skal bruge en køkkenvægt. Der er altså ingenting som er forventet implicit, og man kan altså hurtigt få et overblik over det valgte projekt som stort selv alle kan være med til.
Jeg har valgt at prøve seks af de beskrevne aktiviteter af, som man kan se her nedenfor:
Spillet handler grundlæggende om, at man vælger én af de udvalgte interessante historiske personer, hvorefter man skal rejse rundt i Danmark for at finde seks ting som er karakteristiske for personen fortalt i en lille personbeskrivelse. Her ses beskrivelsen for Grevinde Danner:
Grevinde Danner fik job på Det Kongelige Teater, hvor der var masser af “teater” og ”ballet”. Der mødte hun Frederik den 7. Han gav hende en “ring”, og de flyttede sammen på Jægerspris ”slot”. Hun havde masser af ”styrke”, og takket være hende er der i dag et ”hus”, som tager sig godt af piger og kvinder.
Denne simple form i spillet er selvfølgelig suppleret op af alle mulige tvists. Heriblandt kan nævnes spørgsmål i tre niveauer, chancekort, guldmønter, kroer, vandrekort, tyske soldater og meget mere. Faktisk er der så meget, at spillet godt kan virke ret overvældende når man pakker det ud første gang. Der står endda på æsken at spillet tager 40-80 minutter, så efter at man har fundet vej igennem de mange dele i spillet og har fået styr på reglerne, så kan der vente et ret langt spil; som dog også er både detaljeret og underholdende. Så man skal ikke lade sig skræmme, men i nogle tilfælde kan den anbefalede alder på minimum 5 år være lige lav nok, især hvis børnene ikke løbende er blevet introduceret til danmarkshistorien.
At man spiller en historisk person er efter min mening et virkelig godt træk. Det giver dybde i spillet, og et unikt formål til hver spiller, hvilket samlet får det til at adskille sig markant fra andre spil på markedet. Derudover giver det selvfølgelig også en reference til Sigurd Barretts dobbeltbindsbog Sigurd fortæller danmarkshistorie, så det hele hænger sammen.
Men det er bestemt ikke kun spillefigurerne som skaber brætspillets plads i produktserien. Det er fortsat Jeanette Brandts fantastiske illustrationerne som danner den visuelle ramme, og selvfølgelig Sigurd Barretts humoristiske skriverier som baner vejen igennem spillet. Som en del af spillet skal man eksempelvis besvare spørgsmål som
Hvilke horn stammer fra jernalderen?
Næsehornene
Guldhornene
Pølsehornene
Dette eksempel er fra de grønne kort, men med de gule og røde kort bliver der sværere og sværere, hvilket kan gøre det mere og mere gavnligt at læse lidt op på historien.
Som med så mange af de andre produkter fra serien, kan brætspillet sagtens fungere alene. Men hvis det suppleres op enten af dobbeltbindsværket eller tablet-spillet, eller måske endda begge, får det altså straks en helt anden dybde.
Sigurds danmarkshistorie på spil kan købes her, og koster 250kr.
Sigurd fortæller danmarkshistorie på tablet er udgivet af Serious games, og er den perfekte kombination mellem de moderne spil og vores gode gamle danmarkshistorie. I spillet vælger du en figur – du kan vælge imellem to drenge og to piger – som skal følge dig hele vejen igennem spillet. Figuren skal løbe hele vejen tilbage til istiden, hvorefter man begiver sig tilbage igen til vores egen tid ved at gennemføre de 40 forskellige små spil.
Visuelt er spillet helt fantastisk. Det er gennemsyret af Jeanette Brandts fantastiske tegninger, som her oven i købet har fået liv igennem forskellige animationer. Tegningerne er også blevet givet en stemme igennem Sigurd Barrett, som virkelig ligger inde med mange forskellige stemmer og udtryk, som her altså får god plads til udfoldelse. Jeg er i øvrigt virkelig imponeret over hans stemmekompetencer! Til sammen gør det spillet spændende at gennemgå, da animationer og stemmer til sammen giver en levendegørelse af historien – helt ned til at man kan skifte tøj på sin figur, efterhånden som vedkommende går fra én tidsperiode til den næste.
Sigurd Barrett guider os hele vejen igennem historien i fuld figur – eller næsten i hvert fald. Alle introduktioner læses højt af Sigurd Barrett, og samtidig vises hans ansigt på en animeret krop i et af hans kendte jakkesæt, imens arme og mund bevæger sig i mere eller mindre naturlige rytmer. Første gang jeg så det, må jeg indrømme at jeg måske ikke var den største fan af sammensætningen, men det vinder ved bekendtskab. Og man kan ikke nægte at det gør ham utroligt nærværende i sin fortælling, og det passer perfekt ind i stemningen.
Tilknyttet spillet er der også lavet en grundig lærervejledning, som knytter spillet tæt til en passende historieundervisning i 3. og 4. klasse. Ikke nok med at står hvordan spillet spilles, så er der også en kort beskrivelse for hvert spil, hvad den bagvedliggende tanke har været, samt hvordan man kan arbejde videre med det i historieundervisningen. Det er virkelig detaljeret, og gennemarbejdet.
I kan læse vejledningen her, og ved at den ligger på en separat hjemmeside, er det nemt for læreren selv at printe den ud eller downloade pdf’en. Jeg tror bare der er mange som overser den, hvorfor en henvisning til vejledningen i selve spillet kunne være en fordel, så alt det skønne arbejde ikke går tabt.
Tablet-spillet er på mange måder en perfekt opsamling af produktserien. For det første får man i spillet lov til at høre Sigurd Barrett fortælle og lægge stemme til diverse figurer med lige så stor iver som man kan høre i lydbogen og på cd’erne. For det andet er alle spillene bygget op omkring og skabt ud fra danmarkshistorien, som den er blevet fortalt i både dobbeltbindsbogen Sigurd fortæller danmarkshistorie, samt i undervisningensmaterialet til 3. og 4. klasse. Igennem spillet indsamler man også kort med spændende informationer om tidsalderen, som selvfølgelig også kommer fra bøgerne. For det tredje får man også lov til at høre lidt af sangene fra de udgivne cd’er, hvor jeg igen må indrømme at jeg dybt imponeret over hvor interessante og tilpassede de er til det enkelte spil.
Jeg har igennem mange af de andre produkter savnet en tidslinje, så jeg kunne se historiske personer, begivenheder og opfindelser i forhold til hinanden. Den trang blev endelig visuelt indfriet i iPad-spillet, som jo fremhæver forskellige elementer i historien i den kronologiske rækkefølge man langsomt bevæger sig igennem. På den måde er spillet altså det perfekte supplement til både undervisningsmaterialet og dobbeltbindsbogen.
Noget jeg dog mangler i spillet, er muligheden for at skifte figur uden at skulle starte forfra, eller muligheden for at gemme spil, men bortset fra det lille minus, er det et helt igennem fantastisk spil. Man bliver straks suget ind i dens lidt fjollede men dog seriøse stemning, og man får lyst til at prøve flere og flere af de små spil.
Tabletspillet kan hentes både i AppStore og på Google Play, og så er det oven i købet gratis.
Del denne side på de sociale medier…