Sprogvurdering og sprogstimulering
I Dagtilbudsloven står det at der skal laves en sprogvurdering på 3-årige børn i institutioner, hvis der er en formodning om at de kan have behov for sprogstimulering ud fra sproglige, adfærdsmæssige eller andre forhold. (§11, stk. 1)
Der er kommet en lovændring d. 3. maj 2017, som også giver mulighed for at man kan teste børn helt ned til 2-års-alderen.
Alle børn der ikke går i institution, skal sprogvurderes når de er 3 år, da pædagoger ikke er til stede til løbende at vurdere om der kan være et behov for sprogstimulering. (§11, stk. 2)
Hvis det efter en sprogvurdering vurderes at barnet har brug for sprogstimulering, skal dette tilbydes til barnet i det omfang vurderingen fastsætter behovet. (§11, stk. 3)
Tosprogede børn både i og uden for institutioner bliver sprogvurderet og modtager sprogstimulering på lige vilkår med de etsprogede børn. Den eneste undtagelse er tosprogede børn som ikke går i institution og som er vurderet til at have brug for sprogstimulering, hvor de skal have et sprogstimuleringstilbud på 30 timer om ugen. (§11, stk. 4)