Bøgerne er modtaget som anmeldereksemplar, men er vurderet ud fra min erfaring og faglige viden.
Du kan læse mere om bøgerne og Sprogstimulastik på dennes hjemmeside.
Højtlæsning er en stor del af snart enhver institution, men er gerne udfordret af to ting: Hvordan kan børnene se billederne samtidig med at du læser, og hvordan kan børnene inddrages? Begge disse spørgsmål har Sprogstimulastik givet et svar på i de to bøger Koen Kakao og En julehistorie.
I hvert opslag er der to sider: Én til børnene og én til læseren. På børnenes side er der et farverigt billede, som er godt tegnet, men også så simpelt at selv en større børneflok kan se det hele. På læserens side er der en mindre udgave af det samme billede som børnene har, samt en tekst som passer til. På den måde kan børnene hele tiden se billedet, imens læseren uden problemer kan læse teksten samtidig med at han/hun også kan følge med i billederne.
Teksten er i øvrigt ret speciel, da der løbende står beskrevet hvordan man kan inddrage børnene i fortællingen. Der står eksempelvis at man skal lade børnene finde den brune ko. Derudover er der også flere hints til hvordan fortællingen kan blive mere levende, ved at man skal vinke, rynke på næsen eller lignende. Nogle af hintsene er ret logiske, da de nærmest gentager teksten eller billederne, så flere af dem udfører man måske helt af sig selv når man læser op. Men skulle man være i tvivl eller måske glemme det i farten, så er der lidt hjælp at hente i hjælpeteksterne.
Man kan godt fornemme, at julehistorien var den første bog som Tina Kristensen udgav, da hjælpeteksterne her er mere simple, hvor de i den nye bog er mere udførlige. Man er dog ikke i tvivl om hvad teksterne henviser til – i nogle af bøgerne – og jeg tror det er en smagssag hvilken tekst man foretrækker.
For at give børnene den bedste læseoplevelse, vil jeg dog altid anbefale at læseren læser historien igennem på forhånd. Selvom forslagene til inddragelse af børnene løbende står beskrevet i teksten, så vil det give en meget mere flydende oplevelse for børnene, hvis man har gjort sig bekendt med det inden!
Bøgerne er udviklet af en dagplejer, og den praktiske anvendelighed til de små børn er tydelig hele vejen igennem begge bøger! De har min klare anbefaling til små børn i alderen 1-3 år, og er særligt gode hvis man læser til børn man sidder overfor.
Del denne side på de sociale medier…