Emneposer, sangposer og eventyrposer
Sangposer indeholder gerne elementer fra sange, som eksempelvis ”Mariehønen Evigglad” eller ”Se min kjole”. Mængden af ting som inddrages og i hvilke former er nogle gange lidt op til de muligheder man har. Eventyrposer skal gerne indeholde de vigtigste elementer fra eventyrene, som eksempelvis broen, en trold og tre geder fra ”De tre bukke bruse”. Emneposerne er derimod meget frie i form. De kan eksempelvis bruges som en måde at forklare at vi snart skal i svømmehallen eller at øve sig i overbegreber.
Vrøvle- og pludselighistorier
Mange børn får fortalt historier fra de er ganske små, og nyder ofte også selv at prøve kræfter med fortællekunsten. Pludselighistorier kan fortælles ved at et udvalgt barn eller voksen starter en historie op, og giver turen videre ved at sige ”…og pludselig…”, hvorefter det næste barn eller voksne skal fortælle videre på den begyndte historie. Hver deltager giver altså nyt indhold til historien, og det kan blive en fantastisk historie med mange sære indslag.
Flaskehalsen peger på
Man sidder i en rundkreds, og en tom flaske placeres i midten. Man udvælger én som skal være den første til at finde på en aktivitet, så som ”Den som flaskehalsen peger på, skal hoppe på ét ben”, hvorefter han/hun drejer flasken. Den heldige vinder udfører aktiviteten, og finder på den næste aktivitet som udføres af den som flaskehalsen peger på.
Hvad er der i kassen?
Man placerer noget kendt i en kasse eller pose, som deltageren ikke må kigge ned i, men kun mærke efter. Deltageren skal så forsøge at gætte emnet for at blive den næste som udvælger noget som skal gættes.
Ord med flere betydninger
Ord som pære, bakke og regne kan have flere betydninger. Man udvælger et barn, som både skal beskrive den spiselige pære og den lysende pære, så resten af flokken kan gætte på pære. Den som gætter skal efterfølgende finde på det næste. Det kan nogle gange være nødvendigt for børnene at få lidt hjælp af en voksen til at finde på ordene.
Hvad betyder det gamle ord?
Gamle ord som klisterbånd og sjuft er gode gamle ord som i dag sjældent bruges. Man præsenterer børnene for nogle af disse pudsige ord, hvorefter de skal forsøge at gætte betydningen. Ved større børn som selv kan læse, kan man få dem til selv at slå gamle og mærkelige ord op, hvorefter de finder på et par løgnbetydninger og fortæller dem alle til andre børn. Børnene skal nu gætte hvilken betydning er den rigtige. Nogle eksempler på gamle ord kunne være bimmergal (ustyrlige personer, som løber vildt omkring), børneri (børnelege eller børneværk), børnestand (tilstanden at være barn), drævle (vrøvle eller bavle, tale indholdsløst), dødvejr (vindstille), elvhest (flodhest), fiksfaks (lurendrejerier og småsvindlerier), gækkespil (narrestreger), gælding (persom er i gæld), jammerstand (ynkværdig, elendig tilstand), klisterbånd (tape), knirske (skære tænder), kvintmageri (anvedelse af snedigie (og overflødige) kunster), molk (en salamander), natlager (et sted hvor man overnatter om natten), plakkeri (røveri eller tyveri) og spisemoder (kvinde som leder forplejningen ved større offentlig anstalt).
Gemmeleg i dukkehuset
Man gemmer en figur, en nød eller noget helt tredje, som man efterfølgende skal hjælpe barnet med at finde ved at give instruktioner med forholdsord. Det kan være at nødden er for neden, eller ved siden af et rum hvor man spiser, eller over en pige-dukke. Hvor svære instruktionerne skal være er helt op til det barn du leger sammen med.