Forklaring:
// indikerer lyd, såsom /s/ er samme lyd som slangen siger.
<> indikerer bogstav, såsom bogstavet <s>.
Forlaget Kluddermor har udgivet Fonemfabrikken 1-5, som er fem opgavehæfter med 32 siders skønne opgaver til børn som er i gang med at lære at læse og skrive. Opgaverne er baseret på Linnea Ehris fire læsefaser (den tredje fase er fordelt ud på hhv. Fonemfabrikken 3 og Fonemfabrikken 4), og henviser også flere gange til udvalgte af Kluddermors læseslanges egne læsetrin. Hæfterne henvender sig til både lærere og pædagoger som arbejder med børn i de relevante grupperinger, samt logopæder og læsepædagoger.
I Fonemfabrikken 1 arbejdes der med den præalfabetiske fase, så her kan barnet endnu ikke alfabetets mange bogstaver med tilhørende lyde. Til gengæld arbejdes der med forholdsord, overbegreber, rimforståelse, alfabetremsen, sammensatte ord, stavelser og begyndelseslyde.
Rimopgaverne er gode, men også svære for mange børn. Det er derfor godt at der er så mange af dem, samt så mange gentagelser af rimpar, men også hele tiden lidt udvidelser, så udfordringen holdes i live. Min personlige favorit er dog de sammensatte ord, som er baseret på billeder, og er dermed meget lignende en rebus. Alfabetremsen er til gengæld svær for mange, da de endnu ikke helt kender bogstavernes udseende. Dem der gør, synes dog det er en skøn lille bane at finde rundt i. Men uanset hvilket barn man arbejder med, er der mange skønne opgaver, hvor nogle opgaver for nogle børn vil være svære og for andre lette. Men her er det jo helt op til underviseren at udvælge de helt rette opgaver til det enkelte barn. Udvalget er der i hvert fald!
I Fonemfabrikken 2 arbejdes der med den delvist alfabetiske fase, hvor barnet skal lære at danne forbindelse med bogstaverne og deres tilhørende lyde. Opgaverne er inddelt efter vokaler og konsonanter, og sidstnævnte er yderligere inddelt i fire undergrupper.
I gennemgangen af vokalerne er der mange skønne opgaver som både systematisk og grundigt gennemarbejder vokalerne – både som lyde og som bogstaver.
Vokalerne er generelt en lidt svær ting at arbejde med, for selvom vi kun har ni vokalbogstaver, har vi langt flere vokalklange. Bare tænk på hvordan <a> udtales forskelligt i de ellers meget ens udseende ord ”amme” og ”arme”, og så er der igen en helt ny version i ordet ”and”. Det er selvfølgelig en del af den opgave der venter børnene, og det er derfor også vigtigt at der skelnes kraftigt imellem hvornår der arbejdes med lyde og hvornår der arbejdes med bogstaver. Det er der rig mulighed for at få snakket om i eksempelvis opgaven på side 12, hvor barnet skal finde forbogstavet til hvert billede. Her eksemplificeres <o> blandt andet med ”omelet” og ”ost”, som bekendt starter med forskellige lyde, men som til gengæld starter med samme forbogstav.
Efter vokalerne kommer gennemgangen af konsonanterne, som nævnt er inddelt i yderligere fire undergrupper. Undergrupperne er primært inddelt efter hvor lyden udtales – læber, fortunge, bagtunge og halslyde, og til sidst en lidt blandet gruppe med de mindre anvendte konsonanter. Jeg synes det er en skøn måde at gøre det på, da udtalen nemlig er langt mere vigtig end alfabetrækkefølgen til opgavehæftets formål.
Opgaverne på tværs af de forskellige grupperinger er meget ensudseende, hvilket jeg faktisk kun synes er en fordel. På den måde skal børnene nemlig ikke bruge så mange kræfter på at lære opgaverne at kende, men kan i stedet fokusere på at lære bogstaverne og deres tilhørende lyde at kende.
Den sidste gruppering for konsonanter – <c>, <q>, <w>, <x> og <z> – synes jeg var fantastisk underholdende at arbejde med. Børnene er på det her trin ved at være gode til at lytte sig frem til en begyndelseslyd, hvilket nu blev krydret lidt, da de så skulle gætte hvilke andre bogstaver der kunne sige sådan.
I Fonemfabrikken 3 er vi kommet over i den første del af den fuldt alfabetiske fase, hvor barnet nu skal begynde at afkode og skrive små lydrette ord.
Hele hæftet indledes med en alfabetoversigt, hvor man oven i købet har mulighed for selv at skrive alle bogstaverne igen. Det er en virkelig god repetition, og et godt overblik at have når man nu ikke lige kan huske hvordan et bestemt bogstav ser ud eller lyder.
Hæftet har herefter en masse skønne opgaver med rimanalogi, hvor barnet skal sætte et bogstav sammen med et ord, så det danner et nyt ord – eksempelvis s+and = sand. Her er der masser af gentagelser med små variationer, så det ikke bliver kedeligt. Det er en virkelig fin måde at komme i gang med afkodningen på.
Der er dog et enkelt sted hvor bogstaverne kommer til at påvirke hinanden lidt; s+ko = sko på side 9. Det giver selvfølgelig al mulig mening skriftligt, hvor s+ko helt sikkert staver ordet ”sko”, men lydligt udtales <k> mere som /g/ end som /k/ når vi siger ordet ”sko”. Det kunne derfor forstyrre en lille smule i udtalen, men børnene skal jo lære denne her bogstavpåvirkning, for den findes i mange ord fremadrettet. Det gør bare at nogle ord ikke er helt så lydrette som lovet, men til gengæld er der hjælp at hente i billederne til opgaven.
Herefter følger en masser opgaver med fokus på forbogstaver og udlyde, som der står i hæfterne. I den indledende beskrivelse af Fonemfabrikken 3 står der som nævnt, at der her skal arbejdes med små lydrette ord på to bogstaver. Det er også lykkedes rigtig godt, med undtagelse af ordet ”ur”, hvor <r> ikke holder standardudtalen. Det kan give problemer i opgaverne på side 19 og 27.
Hele hæftet et fyldt med spændende opgaver som kombinerer både at læse og at stave med de mange små ord. Ordene gentages mange gange på forskellige måder, så der er hele tiden variation i de ellers meget ens opgaver, så hvert enkelt læringselement har størst mulig chance for at blive optaget hos barnet.
I Fonemfabrikken 4 kommer anden del af den fuldt alfabetiske fase, og vi arbejder nu videre med ord på op til tre bogstaver, men det er ikke sikkert at de nu er lydrette.
Lidt ligesom i Fonemfabrikken 3, indledes hæftet med en lille ordbog eller oversigt, så man har et fint overblik over de ord som bruges på de næste mange sider.
Opgaverne er generelt virkelig gode med både genkendelighed, gennemskuelighed og masser af gentagelser med variationer, så det heller ikke bliver kedeligt. Der er helt sikkert en oplevelse af progression i opgaverne, og børnene synes at nyde både genkendeligheden og de mange succesoplevelser efter en passende udfordring.
I Fonemfabrikken 5 er vi helt ovre i den konsoliderende alfabetiske fase, hvor der både skal arbejdes med konsonantklynger, flerstavelsesord, vokalforvekslinger og de 120 ord.
Opgaverne passer til den tænkte fase og niveau. Min personlige favorit er stadig rebusserne på side 16 og 17, hvor barnet skal kombinere konsonantklynger med nogle af de ord de efterhånden kender så godt. Og med det niveau vi nu er på, er der også opgaver hvor man skal trække lyde fra, hvilket er en skøn variation som lige øger sværhedsgraden en smule!
I opgaven på side 18 skal man prøve at skrive de manglende stavelser ind, hvilket bestemt ikke er nemt for ret mange! Det gør ikke noget at ikke alle opgaver kan udføres af alle, synes jeg, for det er faktisk godt at have noget at sigte efter at lære! Men børnene skal skrive lidt småt, synes jeg…
På side 19, 20 og 21 kommer nogle opgaver jeg virkelig havde glædet mig til: Hvordan bogstavet lyder versus hvordan det staves! Opgaverne er virkelig gode til at visualisere denne problematik for børnene, og efter tre sider med varierende eksempler, begynder princippet også at sidde fast.
Layout
Alle opgavehæfterne er baseret på samme royaltyfree billedmateriale, som er tydeligt skrevet op på hjemmesiden og i alle hæfterne. Det har givet en stor database at arbejde ud fra, men det gør også at ikke alle billederne har helt samme streg. Det er der dog ikke et eneste barn som har påtalt. Det vigtigste har for mig derfor meget været, om de var brugbare til opgaverne, og det synes jeg at de er. Der er nogle ord som er virkelig svære at illustrere – såsom lyv, vind og fri – men generelt synes jeg at det er lykkedes rigtig godt. Så kan jeg godt se bort fra tegnevariationen.
Som sagt er der mange af opgaveformerne som går igen, så opbygningen er dejlig genkendelig på tværs af hæfterne. Hæfterne kan fint bruges sammenhængende, men man kan også plukke de bider ud som der er behov for til det enkelte barn, hvilket er gjort meget enkelt med PDF-formatet.
Anbefaling
Opgaverne finder jeg generelt meget brugbare! De er bygget godt op efter de fire faser, og stiger stødt og roligt i sværhedsgrad. Igennem alle opgavehæfterne er der referencer til supplerende materiale, så hæfterne ikke behøver at stå alene. Alle opgaverne arbejder med læse- og staverelevante opgaver, og er både nemme at finde og gøre brug af. Og så kan man oven i købet plukke og lægge det til man har brug for.
Generelt er det et meget velgennemført materiale, og jeg vil helt sikkert gøre brug af det i mit fremtidige arbejde med børnene.